Varför är ni så bittra? (27av100)

Igår skev jag ett inlägg om min perfekta dag, tacksamheten och den lycka jag känner över mitt/vårat beslut att varva ner och leva enklare på Öland. Det är ett val som jag och min familj tagit. Men att varva ner kan betyda mycket. I mitt fall är det att plocka bort störande moment, onödiga saker och ge mig själv och min familj möjligheten att skapa vårt perfekta liv.

Jag skrev mitt inlägg för att inspirera och då jag kände mig lycklig och tacksam.

Men likt många andra gånger måste det finnas bittra, sura och missunnsamma människor som inte kan behålla sina negativa åsikter för sig själv. Utan måste kasta ut dem.

Jag är luttrad och tagit emot och gått igenom enormt tuffa saker i mitt 40-åriga liv så det tar inte på mig. MEN jag kan ändå ställa mig frågan?

Varför är ni så bittra och hur har ni ens tiden att kasta skit på mig?

Fotograf Cristian Brolin

Jag vet att jag aldrig kommer få svar på frågan för det finns nog inget enkelt svar. Det jag däremot vet är att jag är så glad att jag kan glädjas med mina medmänniskor. Att min själ inte är så svart av bitterhet att så fort möjlighet finns måste jag spy ut min skit på andra.

Till er alla bittra där ute. Se er omkring. Se ljuset och le åt dig själv i spegeln. Försök tänk positivt för din egen skull.

Att vara så bitter att man inte ens kan glädjas åt att jag är positiv och glad för att solen skiner då är det dags att göra något åt det.

Att vara så bitter att mitt val att bo i en ombyggd sommarstuga kan reta dig så mycket gör mig frågvis hur ditt liv ser ut.

Sätt på radion och lyssna på en bra låt istället för att lägga energi på mig.

Jag är inte värd din energi, jag är inte värd din bitterhet.

 

 

Lämna kommentar Dela inlägget:

En sådan där helt perfekt dag (26av100)

Vaknade upp denna dag av att fåglarna sjöng högre än vanligt och att min fyrbenta vän tyckte att en ansiktsrengöring var på sin plats en söndag morgon kl. 04.00. Nu må jag vara morgonpigg och värderar den där egna tiden på morgonen men 04.00 var lite väl tidigt även för mig. Försök att gömma mig under täcket och låtsas som det regnar fungerade inte. Den fyrbente skulle ut på en runda till varje pris.

Väl uppe på trötta ben var det bara att släppa ut den skyldige till mitt vakna tillstånd i den friska Ölandsluften som var kall och molnen lång tungt över ön. Så fort det gick kröp jag ner i sängen igen och den fyrbente bestämde sig att äntligen sova när han nu väckt alla andra i huset.

Efter någon timmes försök att sova gav jag upp och valde soffhäng med en god bok istället.

Trots den tidiga morgonen kom det att bli en perfekt dag. Vädret på Öland har levererat det allra bästa. Solen har strålat och det har säkert varit värmerekord.

Trädgårdsarbete stod på söndagens schema. Grovarbete de luxe. Slita ut kroppen ordentligt. Älskar det. Just en sådan här dag får jag kvitto på att vår flytt var helt rätt.

Friheten är total. Jag, gubben, sonen och hunden är helt fria. Det finns inget som hindrar oss på denna plats.

Att slänga upp fötterna och somna en runda på eftermiddagen i solen var himmelskt. Fågelsång, vind och den klarblåa himlen kan få vem som helt att bli religiös.

Att välja bort vissa saker i livet, leva enklare men ändå inte sakna något är det bästa jag gjort. Att varva ner och inse att vissa saker i livet är mer viktigt än prylar och status är en känsla jag är stolt över.

Livet på landet är underbart.

Nu så här efter 22.00 är det kolmörkt ute och tystnaden har lagt sig. Stillheten är total och det är bara jag. Allt som ofta går jag ut och ställer mig i mörkret på altanen. Lyssnar på tystnaden och är evigt tacksam.

Livet är absolut inte perfekt varje dag. Det skall gudarna veta. MEN jag väljer att njuta och påverka mitt eget liv.

 

 

 

Lämna kommentar Dela inlägget:

Starta dagen på bästa sätt. (24av100)

Hur startar du dagen?

Snoozar du, hoppar över frukosten eller skapar du den ultimata starten på dagen med allt vad det innebär?

Jag har alltid varit noga med att äta frukost på morgonen ( kanske inte alltid hälsosam) men jag har oftast varit stressad och inte haft en bra start. För några månader sedan strukturerade jag upp min veckoplanering och ändrade mina morgonvanor.

Malin Hammar-Blomwall  på www.yourlifestylecoach.se som tidigare gästbloggat här på bloggen skrev ett inlägg om just morgonrutiner på sin blogg för ett tag sedan. Jag delar här med mig av hennes tips för att skapa en ny morgonrutin.

Malin skrev följande på sin blogg:

Bild lånad på Your Lifestyle Coach.

Morgonrutin

Vi tar ofta hand om allt annat än just oss själva. Vi stressar, mår dåligt och förstår inte vad som händer när allt verkar falla samman. Allt handlar om att prioritera och att göra små val som sedan blir till hållbara rutiner.

UTAN MORGONRUTIN

Det är helg och du vaknar och ligger kvar i sängen och kollar av Facebook, Instagram kanske lite LinkedIn och nyheter….och så har det gått två timmar….Du går upp känner dig hungig och äter en vit rostad smörgås och tar en kaffe framför tv:n och något favoritprogram. Konstigt nog känner du dig inte alls utvilad utan trött igen och dessutom känns det som om halva dagen reda har försvunnit…känner du igen dig?

Det här var definitivt hur jag ofta startade dagen på helgen tidigare. På något sätt kändes det ”bra” att kolla av det jag faktiskt jobbar väldigt mycket med när det i själva verket tog ner min energi.

Då spolar vi tillbaka….

MED MORGONRUTIN

Det är helg och du vaknar och ligger kvar i sängen. Sträcker på dig (tänk på katter) och verkligen njuter av att bara ligga där i fluffigt täcke och att bara vara i stunden. Du går upp sakta och sätter på dig något mjukt och mysigt. Tassar ner till vardagsrummet och där har du redan förberett med yogamatta, ljus att tända och en varm filt. Du sätter på Yoga Studio (app för yoga) väljer om du vill meditera eller ta en yoga. Efter passet känner du dig fylld av energi och feeling och du är inspirerad att göra en bra och hälsosam frukost. Du går in i köket och gör en juice på mycket grönsaker/ frukt, hälsogröt toppad med kokos eller kanske en smoothiebowl sprinklad med kokos och bär. Efter frukosten sätter du dig och läser 30 min i en bok som peppar och inspirerar dig (personlig utveckling, mindfulness etc).

Ok vilket scenario tror du ger dig mest energi och start på helgen.

BALANS I LIVET OCH FÖRETAGET

Jag jobbar mycket både med mig själv och med mina klienter med just morgon/kvällsrutin och helhet och balans i livet och företaget (ja det blir till en rutin men ibland är jag otroligt mänsklig och har en stressig morgon jag med). Allt hänger verkligen samman och för att prestera på topp så måste du också ta hand om det som är det viktigaste – dig själv.

FÖREBILDER

Se på de största förebilderna vi har just nu inom personlig utveckling och stora företagare, hur tror du att de startar sin morgon. Entreprenörer som Tony Robbins och Marie Forleo startar sina dagar med en morgonrutin, med yoga och med att ta hand om sig själva. När jag var på Bali så var jag med på yoga vid soluppgången och till min förvåning så var det flest män som var med. Många av dem var entreprenörer och hade tagit till sig hur viktigt det är att starta dagen på ett bra sätt. Mitt tips är att inspireras av sina förebilder och välj den morgonrutin som passar ditt liv bäst.

ATT VÄLJA MORGONRUTIN

Om du har småbarn, jobbar skift eller börjar jobba väldigt tidigt så kanske du måste anpassa din morgonrutin efter det. Att säga att ”det inte går pågrund av att xxxx” är helt enkelt inte ett skäl till att inte priortiera sig själv. Det går alltid att hitta tid. Däremot behöver inte alla morgonrutiner se ut på samma sätt eftersom vi alla har olika behov. För en del kanske inte yoga är det du vill göra utan du vill ut och springa eller gå. Du vill inte läsa en bok utan hellre lyssna på en podd om personlig utveckling när du springer. Oavsett hur du lägger upp din rutin så är det viktigt att den är hållbar och kan bli en bra rutin som ger dig energi.

EXEMPEL PÅ BRA MORGONRUTIN

  1. Vakna tidigt – genom att lägga dig tidigare. Du kommer att må så mycket bättre genom att vakna när solen går upp än om du har snoozat flera gånger.
  2. Drick citronvatten eller thé på örter/ingefära – Att starta dagen med att dricka är som balsam för din kropp. Att starta dagen hälsosamt gör också att du har större chans att fortsätta din dag på samma sätt.
  3. Meditera eller gör en avslappningsövning – Både forskning och studier visar att meditation ökar vårt välbefinnande. Välj en tid när du vill meditera varje morgon, då blir det lättare att skapa en rutin. När du mediterar i minst 10 minuter så gör det dig mer närvarande i vardagen, du hanterar stress bättre och kan få ett annat perspektiv på dina tankar. Många stora ledare och kända personer startar dagen med att meditera.
  4. Yoga – Mitt liv förändrades den dagen jag började med yoga i min morgonrutin. Det var magiskt! Lägg fram yogamatta, ställ fram ljus och lägg fram en mysig filt redan på kvällen så att allt är klart till morgonen. Jag använder appen ”Yoga Studio” som kostar 40:- i Appstore och innehåller många bra yogapass i varierande längd och svårighet. Rekommenderas varmt.
  5. Motivations & inspirationsstund – Ta en liten stund efter yogan till att ge dig en bra start på dagen. Läs en inspirerande bok om personligutveckling eller ställ dig framför spegeln och säg positiva saker till dig själv. Det här är ett grymt bra tips till att fylla på med positiv och stark energi för att du ska klara av en tuff dag.
  6. Tacksamhet – För mig var det den här sista punkten som förändrade mig mest och mitt sätt att starta dagen. När vi inte lever i nuet utan lever som i mitt fall i det förflutna (jag pendlade mellan att längtade tillbaka till det liv jag levde i Asien och längtade till framtiden då vi skulle kunna komma iväg igen) så är vi inte helt närvarande och heller inte speciellt tacksamma.
    Vi är alla gjorda för att alltid kämpa, alltid sträva efter något bättre – något mer i livet. Det kan skapa en känsla av tomhet och det gjorde det defintivt för mig.Jag kände mig aldrig hel, aldrig nöjd och ständigt på väg. Nu har jag landat i att vi hade en fantastisk tid i Asien och fina minnen och vi har ett fantastiskt liv just nu och här och det är något jag måste ta vara på. Vad som händer i framtiden har jag ingen aning om och det är spännande! Jag är tacksam för att jag får vara frisk och får uppleva livet.Testa att öva upp din tacksamhet genom att skriva ner 3 saker (och komplettera gärna med några personer som har funnits där för dig som du är tacksam över) varje morgon (eller kväll) som du är tacksam över. Det är en enkel men magisk övning som kommer att göra dig mer nöjd och tillfredställd.
  7. Hälsosam frukost – Att starta dagen med en hälsosam frukost är också något som är grunden för hur hela vår dag kan bli. Jag startar gärna min dag med en härlig smoothiebowl, en smoothie med bär, hälsogröt eller en veg omelette. Det ger mig bra energi och näringsvärde och lägger grunden för hur jag kommer att äta under hela dagen (leder inte till att jag istället äter för mycket på kvällen).

Lämna kommentar Dela inlägget:

 

Vart tog den trygga skolan vägen? (23av100)

Min son är 10 år om en månad och har hunnit gå 3,5 år i skolan. Idag när jag lämnade honom i skolan möttes han av high five, kramar och ryggdunk. Min ögon tårades och en lättnad kändes i mitt hjärta. Min son är omtyckt i skolan något som jag tror alla föräldrar hoppas att deras barn är.

Men när min son fick ryggdunk stod det flera barn själva på skolgården. Kanske det valt det själva eller inte?  Kanske de är utstötta och känner sig ensamma? Kanske ingen vill leka med dem? Kanske hotas de av sina kamrater varje dag?

Vart tog den trygga skolan vägen?

Jag skall inte påstå att jag vet om skolan var tryggare förr, men min känsla säger det.

Bild från pixabay

Den 28 februari i år publicerade skolinspektionen en rapport om hur 80 000 elever i årskurs nio upplever tryggheten, studieron, ordningsregler och arbetet för att förhindra kränkningar på sin skola. Hela rapporten hittar du här

I rapporten kan man läsa att fler än en av tio, ca 12 procent av eleverna, uppgav att de inte kände sig trygga i skolan. 16 procent säger sig vara rädda för andra elever och lika många säger att det finns personal de är rädda för.

Var fjärde elev i årskurs nio tycker inte att skolan arbetar aktivt med att förhindra kränkande behandling. Nästan lika många anser att vuxna på skolan inte reagerar om de får reda på att en elev blivit kränkt. Färre elever än vad tidigare Skolenkätsresultat visat känner sig säkra på vem de ska prata med om någon varit elak mot en elev – 19 procent av eleverna känner sig osäkra på vem de ska tala med.

Visst det är inte en jättehög procentsats. Men nu är denna rapporten bara baserad på 80 000 elever i årskurs nio. Om den hade gjorts på varje årskull hur hade resultatet då sett ut?

9600 barn i årskurs 9 känner sig otrygga varje dag. 12 800 barn känner sig rädda för andra elever och lika många säger att det finns personal de är rädda för.

Ska det vara så?

 

Lämna kommentar Dela inlägget:

 

För ett år sedan skrev jag… (22av100)

Den 22 mars 2016 satt jag och författade ett blogginlägg efter att följt nyhetsuppdateringarna hela dagen. Terrorismen hade tagit EU med storm.

För ett år sedan skrev jag.

För bara 4 månader sen kunde vi se människor fly för sina liv i Paris. Idag var det dags igen. Idag var det dags för EU att åter igen drabbades för en terrorattack. En grupp människor flyr inga medel att skada civila människor. En konstellation har sådan makt och pengar i överflöd att planera och genomföra fruktansvärda attacker. Idag måste vi nog alla inse att vi kommer inte komma undan denna ondska. Vårt lilla land i norr är numera mitt i det. Rädslan kryper in under skinnet på oss och vi skakar på våra huvuden.

Hur kunde detta hända? Hur kan vi 2016 leva i en värld med så mycket ondska?

Att angripa Bryssel är ju på ett sätt att angripa hela EU. Där finns människor från alla EUs länder. Där finns på något sätt EUs hjärta.

Jag är ärligt livrädd. Just nu befinner min man sig i luften och känslan sitter där. Kan något hända?  Kommer vi ses igen?

Själv skall jag inom några dagar besöka flygplatser runt om i Europa och det känns inte bekvämt längre. Att avboka alltihopa känns lockande just idag. På något sätt har de ju vunnit. Terroristerna jublar. De har skrämt mig och många andra. Visat att de har kraften att förstöra. Kraften att föda ondska i vår värld.

Mitt hjärta blöder för vår värld.”

Idag ett år senare den 22 mars 2017 har vi återigen drabbats av en attack. Ännu är det oklart vem eller vilka som ligger bakom den vansinnes körningen genom London som dödat och skadar oskyldiga.

Finns det någon koppling eller är det bara en fortsättning på denna terrorism som inte verkar ha något slut.

Mitt hjärta blödde och blöder fortfarande.

NÄR? HUR? skall detta ta slut.

Ska det vara så svårt att leva i en värld med fred.

Bild lånad från Pixabay

 

 

Lämna kommentar Dela inlägget:

 
 

Carpe that fucking diem (20av100)

Detta inlägg är i ett samarbete med författarna bakom boken Carpe that fucking diem.

Texten KOM IHÅG DET HÄR ÄR BARA EN PERIOD I LIVET möts du av när du slår upp första uppslaget i Maria Eng och Sofia Brolins Fyll-i-bok Carpe that fucking diem.

Fotograf Linda Brolin, Vindro AB

Det är en underbar fyll-i-bok som får mina läppar att le mer än en gång. Det är vackra illustrationer och stor igenkännande faktor.  Alla som väntar barn går och drömmer om denna fantastiska tid när den nya familjemedlem kommer. Det tros att allt är rosenrött och inga problem i världen finns. Men väl där ser facit ut som något annat. Som författarna skriver ” Att vara förälder kan vara beroendeframkallande samt skada hörsel, ryggen och axlarna”

I början av boken finns möjlighet att beskriva förlossningen, rita, sätta in bilder om första tiden hemma men också beskriva det första psykbrytet. För jag och författarna lovar det kommer. Det finns också möjlighet att dokumentera hur tung man är, sina första gråa hår, skriva ner råd man fått men aldrig bett om.

Fotograf Linda Brolin, Vindro AB

Boken ger dig som läsare chansen att reflektera, dokumentera och hitta oupptäckta eller gamla delar av dig själv. Boken kommer ge dig den sanna bilden av den första tiden hemma med barnet men också att hjälpa dig blicka framåt och få fatt på dina drömmar.

I slutet av boken får du en uppgift att skriva 3 vykort till dig själv om tre, fem och tio år. ”Kära jag själv! När du läser det här har det gått tio år sedan…

Åå vad jag hade önskat få ett sådant kort nu. Min son blir ju tio år om någon månad. Vad underbart det hade varit att läsa hur jag tänkte då.

Carpe that fucking diem är en bok som alla blivande/nyblivna föräldrar borde ha. Den är outstanding.

Det är verkligen en perfekt present till en vän eller släkting. Varför inte ett stående inslag på de numera populära baby shower.

Vill du köpa boken då hittar du den här. Där ser du också flera av de olika uppslagen i boken.

 

Lämna kommentar (2 st) Dela inlägget:

 

Vi föräldrar börjar falera (19av100)

I dagens blogginlägg kommer jag hänvisa till en artikel som Aftonbladet publicerat. Den handlar om dagens föräldraskap och borde läsas av alla. Därför väljer jag att kopiera den här på min blogg.

Vi vuxna får våra barn att må dåligt

Debattören: Dagens unga omges av sönderstressade föräldrar som inte trivs med livet

DEBATT. Det är med sorg i hjärtat jag läser den senaste Bris-rapporten som visar att den psykiska ohälsan fortsätter att öka bland våra unga. Fyra av tio samtal handlar om psykisk ohälsa, som är den vanligaste kontaktorsaken.

Hur kommer det sig att vi i ett av världens mest materiellt välmående länder har så många unga som mår psykiskt dåligt?

I rapporten finns en tydlig koppling mellan psykisk ohälsa och familjen: ”Många barn beskriver att föräldrarna inte klarar av att ge dem det stöd de behöver. De beskriver föräldrar som till synes inte orkar eller vill förstå hur barnet mår och som inte visar empati när barnet mår dåligt. Föräldrar som beskrivs som uppgivna och handfallna. En del berättar om föräldrar som reagerar med ilska och aggression när barnet visar att hen mår dåligt. Det kan också handla om föräldrar som i stället för att respektera och ta barnets mående på allvar gör narr av och skojar om barnets självskadebeteende, självmordstankar och depression. Flera barn berättar hur de försökt att prata med sina föräldrar men känt att de inte blir tagna på allvar.”

Bild lånad på pixabay

Psykisk ohälsa är två till tre gånger vanligare bland unga som kommer från socialt mindre gynnande förhållanden. Men även unga från gynnande förhållanden mår psykiskt dåligt och behöver uppmärksammas. Unga som på grund av stress och prestationspress sover några timmar per natt i jakten på högsta betyg i alla ämnen.

En av de allra viktigaste faktorerna som främjar psykisk hälsa är goda relationer inom familjen. Närvarande, tillitsfulla och empatiska föräldrar bidrar till barnets hälsa och välmående.

Tillitsfull kommunikation mellan föräldrar och barn kan förebygga det mesta, till exempel droganvändning, mobbning och skolk.

80 procent av långtidssjukskrivningar i Sverige är stressrelaterade. 47 procent av föräldrar med hemmavarande barn under 18 år uppger att de har svårt att hinna med allt som de tycker behöver göras. Är det möjligt för våra unga att må bra om de omges av vuxna som är stressade och prestationspressade?

Föräldrapar arbetar i dag tio timmar mer per vecka än för 30 år sedan. Samtidigt konsumerar vi dubbelt så mycket. Kanske är vi så upptagna med att ge våra barn det vi inte har så att vi inte ger dem det vi faktiskt har?

När vi pratar om förebyggande insatser, talas det om mer resurser till skolan och vården, men föräldrarna glöms ofta bort. Faktum är att vi kan göra mycket för att stärka barnens psykiska immunförsvar.

Bild lånad från Pixabay

När vi utvecklar goda relationer inom familjen stärks barnens själsliga motståndskraft. När vi blir närvarande för varandra, ser varandra i ögonen, lyssnar på varandra och bryr oss om varandra ökar tilliten och möjligheten för våra barn att våga anförtro sig till oss.

Vi kan ge dem kärlek och trygghet och dela med oss av hälsofrämjande strategier som fungerat för oss och för andra.

Lars Dencik, professor i socialpsykologi, liknar livet i vår tid vid ett Formel 1-lopp, där det som avgör loppet inte är bilarnas konstruktion, utan vad händer i depån. Frågan är hur våra hem kan bli depå-stopp, där vi kan tanka den värme och kärlek vi behöver för att orka fortsätta livsloppet.

Jag är övertygad om att vi vill våra barn väl och gör vårt bästa. Men jag vet också att stressen och pressen berövar oss möjligheten att vara de närvarande, tillitsfulla och empatiska föräldrar vi vill vara.

Visst behöver skolan och vården mer resurser, men vi behöver också mer stöd i föräldraskapet, inte bara på BVC, utan under barnets hela uppväxt.

Cajsa Tengblad, hälsopedgog, författare och fyrabarnsmamma

Lämna kommentar (1 st) Dela inlägget: